Няма по-безнадеждно поробени от тези,
които грешно вярват че са свободни.
Йохан Волфганг фон Гьоте
които грешно вярват че са свободни.
Йохан Волфганг фон Гьоте
Рано или късно, по една или друга причина всеки човек е имал усещането, че е напълно свободен и може да полети. За тези моменти Пикасо казва, че са много опасни, защото "човекът не е направен да лети и чифт големи крила на гърба могат само да ти пречат и да те препъват, докато се опитваш да крачиш напред". Личният комфорт създава успокояваща илюзия за свобода дори тогава, когато от нея липсва и най-малка следа. Сблъсъкът между материални и духовни ценности неизбежно води до компромиси. Въпрос на личен избор е кое да предпочетем и кое да пренебрегнем.
Така е и със слушането на музика:
човек живее с нагласата, че е отворен за новото. Чувства се готов да бъде изненадан, развълнуван, развеселен или дори изплашен от това, което ще чуе. В действителност ушите му са затрупани с "исторически баласт", натрупан с годините рутинно слушане на "конвенционален" репертоар. Повторението приспива съзнанието, то забравя как да слуша активно и започва да възприема музиката просто като звуков фон с декоративна цел. Всичко, което звучи прекалено "ръбато" в сравнение с добре огладените от времето представи за хубава музика, бива отхвърлено. Дали обаче хубаво=стойностно?
Въобще: какво е хубава музика?! Едва ли има еднозначен отговор на този въпрос.
А какво е стойностна музика тогава? Какъв е критерият, който определя коя музика е стойностна и коя не?
Смята се, че времето е най-справедливия съдник. Затова и наричаме класически онези творби, които не са потънали в забрава с годините, а напротив - утвърдили са се като неделима част от концертния репертоар. Трудно е да си представим как познатите и любими днес опери, симфонии, сонати и пиеси, някога са шокирали публиката с новаторството си. Трудно е, но не е невъзможно. Точно в това се крие ключът към възприемането на съвременната музика.
Качествената музика, както и всяко друго качествено изкуство, оказва съпротива, върви срещу общия поток. Тя може да грабне още с първия тон, но не може да бъде разбрана веднага, защото поставя изисквания пред публиката. Стърчи извън рамките на познатото и утвърденото и така сама се превръща в мащаб за бъдещите поколения. Всеки човек трябва да намери своя собствен път, своя уникален подход към тази нова височина. Понякога за това са необходими само минути, друг път - години. Едва когато този път е извървян, идва и истинското удоволствие от изкуството. Удоволствие, много по-силно и по-трайно от мимолетната наслада на бързо харесаната (и още по-бързо забравена) хубава музика.
Живеем в забързано потребителски-ориентирано общество. Нещата се случват бързо и лесно. Преимуществата са безспорни, но наред с тях има и много недостатъци. Един от най-големите е именно този свързан с изкуството. Въпросът е: готови ли сме да жертваме удобството на познатото и да приемем предизвикателството, отправено от новото?
П.П. Честит международен ден на музиката!
Така е и със слушането на музика:
човек живее с нагласата, че е отворен за новото. Чувства се готов да бъде изненадан, развълнуван, развеселен или дори изплашен от това, което ще чуе. В действителност ушите му са затрупани с "исторически баласт", натрупан с годините рутинно слушане на "конвенционален" репертоар. Повторението приспива съзнанието, то забравя как да слуша активно и започва да възприема музиката просто като звуков фон с декоративна цел. Всичко, което звучи прекалено "ръбато" в сравнение с добре огладените от времето представи за хубава музика, бива отхвърлено. Дали обаче хубаво=стойностно?
Въобще: какво е хубава музика?! Едва ли има еднозначен отговор на този въпрос.
А какво е стойностна музика тогава? Какъв е критерият, който определя коя музика е стойностна и коя не?
Смята се, че времето е най-справедливия съдник. Затова и наричаме класически онези творби, които не са потънали в забрава с годините, а напротив - утвърдили са се като неделима част от концертния репертоар. Трудно е да си представим как познатите и любими днес опери, симфонии, сонати и пиеси, някога са шокирали публиката с новаторството си. Трудно е, но не е невъзможно. Точно в това се крие ключът към възприемането на съвременната музика.
Качествената музика, както и всяко друго качествено изкуство, оказва съпротива, върви срещу общия поток. Тя може да грабне още с първия тон, но не може да бъде разбрана веднага, защото поставя изисквания пред публиката. Стърчи извън рамките на познатото и утвърденото и така сама се превръща в мащаб за бъдещите поколения. Всеки човек трябва да намери своя собствен път, своя уникален подход към тази нова височина. Понякога за това са необходими само минути, друг път - години. Едва когато този път е извървян, идва и истинското удоволствие от изкуството. Удоволствие, много по-силно и по-трайно от мимолетната наслада на бързо харесаната (и още по-бързо забравена) хубава музика.
Живеем в забързано потребителски-ориентирано общество. Нещата се случват бързо и лесно. Преимуществата са безспорни, но наред с тях има и много недостатъци. Един от най-големите е именно този свързан с изкуството. Въпросът е: готови ли сме да жертваме удобството на познатото и да приемем предизвикателството, отправено от новото?
П.П. Честит международен ден на музиката!
В момента не мисля че е мястото и времето да се обяснявам , само ще кажа че до някъде е вярно това което си го написал!
ОтговорИзтриванеСпомням си графита, който видях на една пейка в Морската градина във Варна преди години:
ОтговорИзтриванеYou need time to start something new,
You need place to start something new?
What better time, than now,
What better place than here?!
Поздрави,